Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania (Haruki Murakami)

20:26

To, že sa mi táto kniha bude páčiť, som akosi tušila. To, že sami bude páčiť až tak, som už však netušila. Zašlo to až tak ďaleko, že som knihu najprv odmietala dočítať, a to aj za cenu toho, že sa nedozviem, ako to skončí. Znamenalo by to totiž, že bude všetkému koniec. Už je vám asi jasné, že toto nebude negatívna recenzia.

IMG_1884-2.jpg

Za všetko môže Cukuru Tazaki. Nespomínam si, kedy som si naposledy niektorého hrdinu obľúbila tak veľmi ako tohto. Cukuru je 36-ročný muž, ktorý sa venuje svojmu snu, teda projektovaniu železničných staníc. Vždy bol utiahnutý a mlčanlivý. Ako nesebavedomý človek sa sám považuje za nezaujímavého a priemerného. Jednoducho, bezfarebného. Jeho meno totiž ako jediné z pätice kamarátov zo strednej neobsahovalo farbu. Ostatní sa volali Červený, Modrý, Čierna a Biela, Cukuru bol však vždy len Cukuru. To, že si zrazu Cukuruovu nezaujímavú osobnosť uvedomili aj jeho kamaráti považuje za možný dôvod toho, prečo ho pred 16 rokmi nečakane vylúčili z partie. Ozajstný dôvod sa nikdy nedozvedel. Pravda, nikdy po ňom ani nepátral. Teraz však konečne spoznal ženu, s ktorou si vie predstaviť prežiť zvyšok života, a tak aj na jej žiadosť otvára staré rany. 

"Ľudia k nemu prichádzajú, presvedčia sa o jeho priepastnej prázdnote, a keď sú si ňou úplne istí, kamsi sa vytratia. Zostane len prázdny alebo ešte prázdnejší Cukuru Tazaki, opäť ponechaný sám na seba. To je všetko."

Nevedela som sa rozhodnúť, čo sa mi na knihe páčilo viac - či to, aký príbeh sa tam odohráva, alebo to, akým spôsobom sa ten príbeh odohráva. V kvalitnej literatúre sa však rozhodovať nemusíte - dostanete tam oboje. Kniha tak tvorí kompaktný celok. A o tejto to platí stonásobne.

Dá sa povedať, že zápletka má istým spôsobom detektívny podtón. Spolu s Cukuruom sa snažíte prísť na to, prečo ho jedného dňa pred mnohými rokmi bez vysvetlenia odpísali najlepší kamaráti. Po opisoch až nadpozemsky dokonalého kamarátstva stránky len tak hltáte - rovnako ako hlavný hrdina neviete pochopiť, čo sa mohlo stať a zomierate túžbou dozvedieť sa to. Murakami rozpráva Cukuruov príbeh naozaj veľmi pútavo, miestami budete mať aj zimoriavky a v jednej chvíli vám to možno bude pripadať strašidelné, tak ako mne. Takisto ako Cukuru si už nebudete istí ani tým, čo je realita. Alebo žeby mala viac úrovní?

"Už nech bude náš život akokoľvek plytký a nezáživný, aj tak má cenu ho žiť. Zato ti ručím! A bez irónie, žiadny paradox či niečo podobné."

Rozprávanie je navyše plné krásnych, originálnych, neošúchaných metafor. V príbehu o priateľstve, bolesti, snoch, túžbach a zmierení - či už tom ľudskom, alebo zmierení sa s vlastným "ja", sa tak spája cit i napätie.

Cukuru Tazaki a roky jeho putovania je majstrovsky napísaná kniha, ktorá by určite vašej pozornosti uniknúť nemala.

Knihu si môžete kúpiť napr. TU.

5/5

Mohlo by sa vám páčiť

8 komentárov

  1. Na túto recenziu som sa tešila. :) Cukurua som si tiež veľmi obľúbila a som rada, že nie som sama, kto si občas nebol istý, čo je realita. Rovnako som sa zamýšľala, či sa mi páči viac samotný príbeh, alebo to, ako je napísaný. Kto túto knihu ohodnotil negatívne, tak ho úprimne nechápem a myslím si, že skôr on nepochopil Cukurua. Až som dostala chuť prečítať si ho znova :) Ale možno by sa patrilo radšej vyskúšať od Murakamiho nejakú ďalšiu... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uf, tak to som ťa nechala načakať sa :D Sama som už neverila, že sa niekedy dostanem k dopísaniu tohto príspevku (a to som sa na to tiež tešila)! Som rada, že niekto knihu vnímal veľmi podobne ako ja, lebo som tiež na ňu čítala skôr negatívne názory. A myslím, že ak si od Murakamiho ešte niečo prečítam, tak toto pre mňa ostane už navždy top :)

      Odstrániť
  2. túto knižku som vždy obchádzala, teda minimálne od kedy vyšla. Od Murakamiho som ešte nič nečítala, ale určite ak raz začnem, môžem aj touto :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Prvýkrát v živote mám chuť prečítať si niečo od Murakamiho! Nikdy ma nelákali jeho témy, ale toto vyzerá naozaj dobre. Vďaka za tip!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemám rada, ak sa pred tým, ako si knihu prečítam dozviem, že má otvorený koniec, podľa mňa je to obrovský spoiler. Preto som to nespomenula ani v recenzii.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár!