Koľko stojí šťastie?

9:24

Keď som v pondelok ráno začínala nový týždeň novou knihou, netušila som, že som si hneď po Vitajte v raji podvedome vybrala opäť knihu od švédskeho autora, tentokrát Jonasa Karlssona. A to som so švédskou literatúrou doteraz nemala tú česť. To, či ma ani druhé stretnutie s ňou nesklamalo, si prečítate v tejto recenzii.


Hlavnej postave novely Miliónová faktúra, spokojnému slobodnému (takmer) štyridsiatnikovi, príde faktúra na rovných 5 700 000 švédskych korún. Jasné, určite ide o nejaký omyl, pomyslí si. No keď mu neskôr príde upomienka a na ulici začne zachytávať úlomky zvláštnych rozhovorov, začne pátrať po tom, o čo ide. Po tom, čo zavolá na číslo uvedené na faktúre sa dozvie, že sa dovolal do Svetového redistribučného centra a jeho operátorka mu oznámi, že je načase zaplatiť - za prežité šťastie.

Pracuje síce len na polovičný úväzok vo videopožičovni, žije sám v prenajatom byte a má jediného kamaráta, no na druhej strane mal šťastné detstvo, vyrastal s oboma rodičmi v rozvinutej krajine, je beloch a muž, nemusí sa starať o nikoho okrem seba, keďže vlastnú rodinu nemá, a tak sa so svojím šťastím musí podeliť s ľuďmi, ktorí žijú v rozvojových krajinách, zažívajú hlad, nemajú prístup k vode, či prežili prírodné katastrofy. To znie fér, nie? Pre zástupcov krajín celého sveta, ktorí sa na tom dohodli, určite.

"Neochotne som musel uznať, že som so svojím životom fakticky spokojný."

O čom kniha je? Asi ste už pochopili, že o živote ako takom. O tom, že človek vždy čaká na to, kedy sa bude mať lepšie, na lepšie podmienky a ani si neuvedomí, že život je to, čo sa udialo, kým naňho čakal. O tom, že človek vždy viac ľutuje to, čo neurobil, ako to, čo urobil. O tom, že šťastie je relatívny pojem.

Ale tiež o tom, že život sa nemá skladať len zo šťastných udalostí a okamih, keď si to uvedomíme, prináša oslobodzujúci pocit. V kútiku duše to tušíme, lebo chvíle, kedy sme nešťastní, nám prinášajú istú slasť, lebo sa radi ľutujeme. Vlastne sme radi nešťastní. No kniha šíri aj pozitívne posolstvo o tom, že aj keď nás postretne nejaké nešťastie, pod vplyvom času to už nevnímame tak tragicky. Že časom všetko prebolí. Že nič nie je také zle, ako sa na prvý pohľad zdá.

A v neposlednom rade je kniha tak trochu aj o kríze stredného veku, lebo pravdepodobne tá inšpirovala autora k napísaniu tejto novely. Či sa nám to totiž páči, alebo nie raz, v našom živote príde čas, kedy začneme bilancovať.

"Ani som necestoval, ani som sa nič nenaučil, ani nič nepreskúmal... Flákal som sa s kamošmi, drístal o ničom a potuloval sa po meste. A teraz tu sedím každý boží deň, pozerám video, hrám hry a počúvam platne. Posledné roky som vždy šiel do toho istého obchodu a kúpil som si na raňajky tie isté vločky. Stále si kupujem ten istý druh kávy so sebou v tej istej kaviarni, chodím do tej istej práce, stojím tam a potulujem sa tam každučký deň. Chodím do tej istej reštaurácie a kupujem si to isté jedlo so sebou. Dokonca aj keď si chcem kúpiť zmrzlinu, chodím do toho istého kiosku. Najčastejšie si kupujem pizzu Grandiosa extra, 40 percent viac chuti, a zohrejem si ju v mikrovlnke. Ak si chcem trochu zahýriť, tak si kúpim nanuk Nogger. Alebo dva. Nikdy nechodím von. Nestretávam sa s kamošmi. To predsa, dofrasa, nie je nijaký život!"
"Prečo to teda nerobíte?" spýtala sa Maud.

Miliónová faktúra však nie je jedinečná len nápadom, ale aj spracovaním. Kniha je písaná s nadhľadom, s akýmsi láskavým humorom, vďaka ktorému vás nenútene pozýva zamyslieť sa nad tým, čo to znamená byť šťastný. Kniha nie je zbytočne príliš filozofická a po jej dočítaní vo vás zostane príjemný pocit.

Jediným negatívom knihy je jej preklad, ktorý nie je úplne vydarený, keďže sa miestami číta ťažkopádne, je akýsi kostrbatý. No ak nie ste lingvistický blázon ako ja, možno si to ani nevšimnete ;)

Miliónová faktúra je jedna z tých kníh, ktorá nevážne rozoberá vážnu tému. A takých kníh nie je veľa.
4/5

Knihu si môžete kúpiť napr. TU.

Mohlo by sa vám páčiť

0 komentárov

Ďakujem za každý komentár!